internal1.jpg

גישור עסקי

האופן בו בעל עסק בוחר לנהל סכסוך יכול להשפיע בצורה משמעותית על חיי העסק. גישור עסקי מהווה למעשה המשך ישיר של משא ומתן עסקי אשר נקלע למבוי סתום.

גישור קהילתי

גישור מהווה אלטרנטיבה לפתרון סכסוכים ומחלוקות וכלי שהשימוש ובו הולך וגדל בישראל בשנים האחרונות. כיום, ניתן לראות בתחום האזרחי מחלוקות בשני רבדים: בין פרט לפרט ובין פרט לממסד (בדרך כלל הממסד המקומי).

גישור משפחתי

לא בכדי תחום הגישור רווח ונהוג בישראל בעיקר בתחום המשפחה. המקום והחשיבות שתופסת הלכידות המשפחתית בחברה בישראל בוודאי תורמים לכך. כאשר מדובר במשפחה הפן הרגשי הוא ברור, גם הצורך לחשוב על הקשר המשפחתי ככזה שימשיך בעתיד הוא כמעט מובן מאליו.

ליווי משפטי מניעתי

כבעל עסק בהקמה, או בעל עסק קיים עסק קטן/בינוני, אתה וודאי נתקל לא פעם בצורך בליווי וייעוץ משפטי. הניסיון מלמד שהבנייה הנכונה של העסק היא מפתח להצלחתו בהמשך. החוזים וההסכמים שיחתמו היום יעצבו במידה רבה את עתידו והצלחותיו של העסק שלך.

כבעל עסק בהקמה, או בעל עסק קיים עסק קטן/בינוני, אתה וודאי נתקל לא פעם בצורך בליווי וייעוץ משפטי. הניסיון מלמד שהבנייה הנכונה של העסק היא מפתח להצלחתו בהמשך. החוזים וההסכמים שיחתמו היום יעצבו במידה רבה את עתידו והצלחותיו של העסק שלך.

כשאנו בוחרים שותף לעסק נבחר בדרך כלל באדם שאנו קרובים אליו, מכבדים ומוקירים אותו, אנו מחפשים מישהו שניתן לסמוך עליו. מה יותר טבעי מאשר לבחור בחבר קרוב או בבן משפחה?! לעיתים השותפות המשפחתית או העסק המשפחתי נוצרים כמובן מאליו מתוך רצף בין-דורי וכדומה.

במקרה הראשון, אכן, יש בכך היגיון רב. האדם הקרוב שנבחר הינו לבטח בעל רקע דומה לשלנו, ערכים דומים, השקפת עולם, משלים אותנו וכן הלאה. גם במקרה השני מדובר במהלך טבעי ואולם בדיוק בשל אותן סיבות שנמנו לעיל אנחנו מתעלמים, או אפילו נמנעים במכוון, מהשלב "הפורמלי", נמנעים מלדבר לעומק על מטרות העסק, מה הצרכים והאינטרסים של כל אחד מהשותפים, מה היעדים שכל אחד מהשותפים הגדיר לעצמו, מדוע בחרנו בשותף ולא הקמנו עסק לבד, מהם כללי המשחק, איך מתמודדים בשעת מחלוקת, איך מקבלים החלטות.

כמה פעמים נשמעו משפטים כמו: "למה להכניס מקלות בגלגלים?", "למה לחשוב שלילי?. תחשוב חיובי" ועוד אמירות דומות שבעצם עוקפות את הנקודה הקשה יותר או הנעימה פחות, של ניהול שיחה רצינית, עניינית ושקולה או כמו שאומרים "לפתוח את הדברים", מחשש שאולי פתאום נראה כי איננו רואים תמימי דעים לכל אורך הדרך עם השותף העתידי. ייתכן ששיחה כזו תביאנו להבין כי המטרות שלנו ושל שותפינו אינן בהכרח זהות ו"הכי גרוע" אולי נבין שהשותף הפוטנציאלי הוא לא בהכרח השותף האופטימלי שלנו. כל אלו נעשים קשים ביתר שאת כאשר מדובר בעסק משפחתי בעל רצף בין-דורי. שאלות כמו האם נכון להכניס את הבן או הבת לעסק הינן שאלות קשות ואפילו עצם היותן שאלות "לגיטימית" מוטל בספק. האם הכנסת הדור הבא משמעה כי מחר אנחנו ההורים יוצאים מהעסק בכלל? מי מקבל החלטות? וכן הלאה.

השלב שטרום הקמת השותפות, שלב הבירור, המיפוי ובניית עקרונות השותפות, הוא שלב חיוני וחשוב ביותר ויש לו קשר ישיר למידת הצלחתה של השותפות.

חשוב לכם, כבעלי עסק, לבנות את תשתית ההתקשרויות של העסק בצורה נכונה החל מהסכם השותפות, הסכם המייסדים, הסכמים עם ספקים והסכמים עם העובדים בעסק וכלה בייעוץ משפטי מניעתי שוטף. לא בכדי אומרים כי "חכם יודע לצאת מצרות שפיקח לא היה נכנס אליהן", תשתית טובה ונכונה בתחילת הדרך תסייע במניעת סיבוכים בעתיד ובאם יתגלעו כאלו הרי ש"כללי המשחק" יהיו ידועים מראש וכך יהיה קל יותר להתנהל בעתות משבר או במצבי מחלוקת.

למי מיועד הליווי המשפטי המניעתי?

בעלי עסקים קטנים ובינוניים, בשלב הקמה לאחר התבססות. בעלי עסקים הנדרשים לבסס תשתית משפטית נכונה לעסק או הזקוקים לייעוץ למזעור בעיות משפטיות באמצעות ייעוץ משפטי מניעתי. בעל עסק הרוצה להתרכז במה שהוא טוב בו - מקסום הרווחים, ישאיר לבעלי מקצוע אחרים לעשות את מה שהם טובים בו.

למה כדאי ?

חשוב שכל עסק יעסוק במה שהוא טוב בו והוא עיקר פעילותו וייעזר בבעלי מקצוע לביצוע הפעילות שאינה בליבת העסק. בעבר בעלי עסקים היו סוגרים הסכם בלחיצת יד ומוסיפים "למזל ולברכה", הבירוקרטיה היתה פשוטה יותר ומערכות היחסים היו אישיות יותר. כיום אנו יודעים שלא די במילה בכדי לסגור עסקה על כל פרטיה, היום יש הכרה בחשיבות של סיכום כולל ופרטני של עסקאות באופן שיצפה פני עתיד, הצלחות ומשברים.

בעבר ערך בעל העסק בעצמו את החוזים עם הספקים, עם העובדים, עם הלקוחות וכדומה. היום עניינים אלו מורכבים הרבה יותר ודורשים ידע, ניסיון ושמן רב. מוטב כי בעל העסק ישקיע מרצו וממיומנותו בניהול העסק ובקידומו וייעזר בייעוץ מקצועי לדיון ולטיפול בכל השאלות המשפטיות.

יתרונות

במקום להתייעץ עם מספר עורכי דין, בתחומים שונים, יש כתובת אחת. כאשר מרכזים את כל המטלות המשפטיות בכתובת אחת, ניתן להוזיל את העלויות ולמקסם את הרווחים.
ייעוץ בשלב ההקמה של העסק חוסך בעיות משפטיות שעלול להיווצר בהמשך הדרך ובכך חוסך עלויות.
ליווי משפטי מניעתי מונע הוצאות לא צפויות ובלתי מתוכננות. כאשר אנו מנהלים את העסק נכון אנו ממזערים את האפשרות להיקלע לתסבוכות אשר יגררו עלויות חריגות. הוצאות גבוהות של שכ"ט לעורכי דין בעבור כיבוי שריפות. התנהלות נכונה מראש בעלות שוטפת נמוכה מאפשרת עמידה בתקציב מאוזן בהמשך הדרך.

הגישור העסקי מקדם ומסייע בזמן קצר לחזור לפעילות עסק תקינה, במינימום עלויות תוך שמירה על מערכות היחסים בין הצדדים למחלוקת באופן מיטבי. זאת, כחלופה מקצועית יעילה, העדיפה ביתרונותיה, על התנהלות ארוכה ויקרה בבתי משפט.

ליווי משפטי מניעתי מקנה סדר, בטחון ויציבות בהתנהלות העסק וכך גם נוצר חסכון משמעותי בעלויות העסק.

עריכת חוזים

כאשר אנו באים לכרות הסכם חשוב מאוד לנסח ולערוך אותו באופן מקצועי. פעמים רבות בעלי עסק נוטים ליצור התקשרויות על סמך סיכום או התחייבות שבעל פה, זו טעות נפוצה העלולה לעלות לעסק בבזבוז זמן וכסף.

עריכת הסכם הינה אבן יסוד בכל התקשרות שנעשית במסגרת העסק. עריכת חוזה באופן מקצועי ובמומחיות מבטיחה התנהלות תקינה, מזעור מחלוקות, ובמרבית המקרים הימנעות מהגעה לבית משפט.

חוזה המנוסח היטב ימנע בעיות של פרצות בחוזה ופרשנויות העלולות להוביל לאי הבנה ולמחלוקות ובוודאי שיעגן מנגנון לניהול מחלוקות במידה ויתגלעו כאלה.

במהלך השוטף של חיי עסק יש צורך בחוזים שונים ומגוונים כגון: חוזה להשכרת נכס עבור העסק, הסכמי שותפות או הסכמים לצורך שיתופי פעולה פרוייקטליים, העסקת עובדים וכן הלאה.

בבתי המשפט מתנהלים תיקים רבים של עסקים קטנים ובינונים אשר מתמודדים עם מחלוקות ממחלוקות שונות שהיו יכולות להימנע במידה והתשתית החוזית של העסק היתה מקצועית.

בעל עסק – חשבת להכניס שותף או לשתף פעולה עם עסק אחר?

כשבעלי עסקים נמצאים בשלב היזמות הם חדורי אופטימיות והתלהבות, אין ספק ששלב זה הוא שלב מרגש בחיי עסק כמו גם בהיבט האישי. ההסתכלות מאוד חיובית ולעיתים חד ממידית.

פעמים רבות, מתוך חשש, הצדדים נמנעים מלדון על הדברים לעומק, לחשוף את הצרכים והאינטרסים האמתיים של כל אחד, נמנעים מלדבר על הסיכונים או על הדברים שעשויים לעורר מחלוקות ובוודאי מלהעלות את הדברים על הכתב. יש מקרים שבהם הצד שמנסה להעלות את הנקדות הללו נחשד כמי שרוצה "להכשיל את העסק" או "לתקוע מקלות בגלגלים". זו טעות גדולה! אם שותפות בטלה בשלב היסוד, ככל הנראה היא לא היתה צריכה להתקיים מלכתחילה ובכך נחסכים זמן, אנרגיה וכסף רב.

אם החלטתם להקים שותפות, או לשתף פעולה, חשוב ומומלץ לדון בדברים באופן מקצועי ולערוך הסכם שותפות מסודר אשר מעגן את מערכת היחסים בצורה מקיפה ומקצועית. זהו שלב קריטי להמשך ולהצלחת השותפות.